Łożyska specjalnego zastosowania.
Współczesne pojazdy samochodowe oraz wszelkiego rodzaju maszyny i urządzenia wykorzystują bardzo dużo łożysk, przy czym warto pamiętać, iż będą to łożyska bardzo zróżnicowane. Zarówno pod względem konstrukcyjnym jak i technicznym. Zastosowanie danego typu łożyska w danym przypadku wynikać będzie przede wszystkim z konieczności osiągnięcia konkretnych efektów łożyskowania. W poszczególnych przypadkach będziemy przecież musieli przenosić różne typy obciążeń (promieniowe, osiowe, poprzeczne, wzdłużne). Wobec tego też, zachodzić będzie konieczność zastosowania różnych rodzajów łożysk, które dane obciążenia będą w stanie skutecznie przenosić.
Łożyska stożkowe.
Jednym z typów łożysk specjalnych, o niestandardowym zastosowaniu będą bez wątpienia łożyska stożkowe, które z powodzeniem mogą przenosić obciążenia promieniowe i osiowe, aczkolwiek o znacznie większych wartościach, niż ma to miejsce w przypadku łożysk kulkowych. Do dyspozycji będziemy tutaj mieć łożyska stożkowe jednorzędowe i dwurzędowe, jak również czterorzędowe (rzadziej stosowane), które wykorzystywane będą w zależności od zapotrzebowania. Łożyska dwu i czterorzędowe, będą stosowane głównie w przypadku konieczności przenoszenia bardzo dużych obciążeń, z jednoczesnym, osiowym ustaleniem wału. Charakteryzują się one symetryczną konstrukcją, wobec czego pozbawione są reakcji osiowej. Bardzo ważnym tematem jest tutaj to, iż łożyska osiowe są w stanie przenosić obciążenia tylko w jednym kierunku, wobec czego z reguły wykorzystuje się dwa łożyska na jednym wale. Są to też łożyska rozłączne, co wpływa na znaczne ułatwienia ich montażu i demontażu.
Łożyska kulkowe skośne.
Drugim typem łożysk specjalnego zastosowania, są bez wątpienia łożyska kulkowe skośne, które podobnie jak łożyska stożkowe są w stanie przenosić obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku, toteż także w ich przypadku stosuje się dwa łożyska na wale. Stosowane są do osiowego ustalania wału, lub właśnie do przenoszenia obciążeń osiowych. Charakteryzują się bardzo dużym poziomem dokładności czół pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego względem bieżni, co umożliwia ich zestawianie w pary w układy zbieżne X, oraz rozbieżne O. Łożyska kulkowe skośne, w zależności od kąta działania mają dodatkowe oznaczenie zgodne z PN a jest to
- A – dla łożysk o kącie 25
- B – dla łożysk o kącie 40
- C – dla łożysk o kącie 15
Generalnie rzecz więc ujmując, można powiedzieć, iż w zależności od naszych potrzeb w danym zastosowaniu, mamy zawsze możliwość dopasowania odpowiedniego łożyska z pożądanym przez nas kątem działania.
Znajdziemy tutaj łożyska kulkowe skośne jednorzędowe, jednorzędowe dwukierunkowe, oraz dwurzędowe. Dzięki takiemu rozgrupowaniu poszczególnych łożysk kulkowych skośnych, bez trudu można będzie dopasować łożyska zdolne do przenoszenia konkretnych obciążeń w konkretnych przypadkach. Jednym słowem, z całą pewnością dopasowane będą do wymogów danego zastosowania.