Wymiana modułu EGR – akcja serwisowa

W branży motoryzacyjnej jakościowe wpadki dotyczą zarówno producentów budżetowych, jak również marki premium. Winną za wiele usterek można uznać globalizację, oznaczającą wspólne wytwarzanie podzespołów przez zewnętrzne firmy. Przykładem z ostatnich miesięcy, że niewielki komponent może negatywnie wpłynąć na opinię o cenionej marce, jest akcja serwisowa BMW EGR.

Czym jest i do czego służy EGR

Zadaniem zaworu EGR jest obniżenie ilości tlenu spalanego przez pojazd przy jednoczesnym spadku temperatury spalin. Dzięki temu jednostka napędowa może nie tylko zużywać mniejsze ilości paliwa, ale też emitować mniej tlenków azotu. W takich silnikach zawór EGR jest częścią przewodu łączącego układ dolotowy z wydechowym – jego obecność ma za zadanie decydować o tym, kiedy i w jakiej ilości spaliny mają być dostarczane do zaworu dolotowego (wracają do komory spalania). Pierwsze zawory EGR, które pojawiły się w latach 90. minionego stulecia, sterowane były mechanicznie, natomiast współczesne konstrukcje działają w oparciu o elektromagnes. Dokładniejsza technologia niestety jest zawodna, szczególnie że zawór EGR skonfigurowany jest z kolejnymi elementami.

Objawy uszkodzenia zaworu EGR

W zależności od rodzaju awarii objawy uszkodzonego zaworu EGR mogą objawiać się na kilka sposobów. Pierwszym sygnałem jest zaświecenie się stosownej kontrolki (check engine) na desce rozdzielczej. Ponadto pojawiają się problemy z wchodzeniem silnika na obroty, co objawia się nierówną pracą na biegu jałowym, nieharmonijnym przyspieszaniem czy utrudnionym zapalaniem. Dodatkowo może pojawiać się niepokojący zapach spalenizny, przypominający ten znany z przepalonej uszczelki pod głowicą – objaw ten oznacza uszkodzenie chłodnicy EGR, mającej za zadanie chłodzenie spalin.

Ryzykowne silniki BMW

Organizacje konsumenckie i prasa motoryzacyjna komunikowały o usterkach zaworu EGR w autach BMW. Jak się okazuje, akcja serwisowa BMW EGR dotyczy przede wszystkim linii F10 i F z silnikami wysokoprężnymi o pojemności 2,0 i 3,0 l, wyprodukowanymi w latach 2010-2017.  Według doniesień usterka mogła skutkować nie tylko awarią na drodze, lecz także pożarem komory silnika. Chcąc ograniczyć ryzyko, BMW na szeroką skalę podjęło działania, mające na celu eliminację ryzyka. I tak każdy użytkownik może nie tylko sprawdzić  po numerze VIN, czy jego pojazd jest na wymienionej liście, ale także w przypadku potwierdzenia ma możliwość usunięcia awarii EGR bezpłatnie w autoryzowanym serwisie. Warto zauważyć, że akcja serwisowa BMW dotyczy też aut, które nie są już objęte ochroną gwarancyjną. Polecamy zapoznań się z wideoblogiem na: https://www.youtube.com/watch?v=1wKeeA9TvGc932

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *